
By Luca Pazos, Blake Pu, Qing Wang
Florida State University, Department of Political Science 

Selective Reporting in State Media of Authoritarian Regimes

There has been significant documentation and extended 
discussion of the draconian restrictions on Chinese media 
implemented by the Chinese Communist Party (CCP). 
However, while it’s understood that calculated alterations of 
narratives proliferate the contents of Chinese state 
reporting, very little research exists that examines these 
differences in Chinese state reporting of global events that 
cross references these sources to Western sources 
exhaustively in both empirical and qualitative ways. 
Research into this would no doubt yield considerable 
findings into the methods of Chinese State reporters as 
well as revealing underlying motivations of these writers 
and additionally gleaning some insight into the objectives of 
their superiors who demand specific reporting procedures 
and practices of their writers in the sensitive situation 
imposed via the climate of restricted speech that exists in 
China. Preliminarily a few researchers have made 
observations that indicate the Chinese tend to alternate 
depending on use to their agenda between using incidents 
of civil unrest to support their arguments that democratic 
diffusion should be resisted or not reporting the incident at 
all.. This project seeks to use statistical analysis and other 
empirical analysis strategies to find trends in Chinese state 
media's reporting of incidences of unrest abroad compared 
to Western media and observe what it might implicate for 
broader Chinese information diffusion strategy. These 
results will be compared according to several leading 
hypotheses for predicted outcomes of the Chinese media’s 
reporting towards these events. 

At the outset of our research, we sought to find and document the general trends that influence how 
Chinese state media outlets report on events of public upheaval and dissidence in foreign countries, 
but what we’ve discovered at this stage of our research are several interesting insights about the 
structure of Chinese media, the purposes of different outlets, and interesting implications for China’s 
foreign policy strategies. As it relates to the structure of Chinese media, the four outlets we chose for 
our sampling occupy different roles in the space of Chinese media, leading us to speculate that these 
sources compliment each other in acting as a radicalization pipeline in its beginning stages. Xinhua 
serves as the speculative entry level outlet, as it is the most factual and impartial of the outlets. Its role 
in the Chinese media space serves as a legitimizer of the Chinese media apparatus due to its 
relatively higher level of fact-based and impartial reporting of global events. China Daily by contrast is 
significantly less fact-based, less consistent, and more biased. Even still, it is a step behind in the 
pipeline to radicalization that People’s Daily and Global Times occupy as direct mouthpieces of the 
party that take a hardline partisan and particularly clique oriented approach to reporting. 
Consequently, China Daily and especially Xinhua reported on more of our sampled events than did 
the partisan People’s Daily and Global Times. In addition to the new understandings gained on the 
Chinese media structure, we were able to obtain more insight into implications for strategy and foreign 
policy focuses of the leadership and writing behind Chinese state media. For our purposes, the more 
factual and impartial Chinese sources are less useful for possible insights into the political motivations 
of these media outlets. This is possibly due in part as we’ve speculated to the fact that outlets like 
Xinhua are oriented towards a more international audience in order to build credibility for Chinese 
reporting and thus is more inclined to report a larger amount of international events reliably and 
truthfully. However, what the more biased sources reveal is much more conducive to gaining insight 
on the strategy behind this biased coverage. Figures 1- 4 help visually reveal that China is relatively 
reluctant to report on negative events in Brazil, Russia, India, China, and South Africa (BRICS) 
affiliates as well as Belt and Road Initiative (BRI) participants.This falls in line with the findings of Ji 
and Liu (2017) that Chinese media paints its own strategic and economic allies in much more positive 

● A collection of 21st century incidences of political 
upheaval and dissidence was outlined to be 
researched. 

● Once enough preliminary data was gathered, articles 
from Reuters, NPR, and the Associated Press about 
these events were gathered as a control as these 
sources are relatively unbiased.

● Articles on these same events were gathered from 
Chinese state outlets such as Xinhua, People's daily, 
Global Times, and China Daily. The articles were 
procured largely using the database LexisNexis, the 
in-house search functions of Chinese state media sites, 
and publicly available consumer level search engines. 

● These articles from all sources were then converted 
into plain text files, had other small details of their 
reporting filled in and were encoded. 

● From there, these text files were scrutinized by a 
custom coded text analysis program. 

Background

Methods

Thank you to Doctoral 
Candidate Qing Wang and 
co-author Professor Olga 

Gasparyan for guidance and 
support throughout the research 

process.

Acknowledgements and 
References

Research Question
What are the general trends and patterns that guide 
Chinese state media's reporting of dissidence and 
political upheaval in foreign countries?

Discussion

Figure 5: People’s Daily Reporting Frequency by Event Type Figure 6: Xinhua Reporting Frequency by Event Type

Figure 7: China Daily Reporting Frequency by Event Type Figure 8: Global Times Reporting Frequency by Event Type

Our initial hypotheses generally anticipated a predisposition against bottom-up 
mobilization and popular movements and, for the most part this has generally 
been the truth. In addition, several of our assumptions have been supported in 
indicating that China is generally likely to report on unrest near their borders and 
indicate it as a ploy or plot by the United States to destabilize China and the 
world or as a symptom of the failures of democracy. Another example is that 
Chinese state sources are generally less likely to report on unrest in countries 
they have important trade relations in, especially along the Belt and Road 
Initiative affiliate countries. Furthermore, in general Chinese state media is 
extremely likely to downplay or generally mischaracterize the nature of civil 
unrest events compared to western outlets which distorts the proportion of these 
events. In terms of empirical data, of the 84 events we covered, the 4 media 
aggregates, on average, reported on them 51.7% (174/336) of the time. It is 
worth noting that among event types, Chinese outlets in general were much more 
apprehensive to report on attempted coups compared to conspiracies and 
successful coups. However, each outlet varied significantly in the consistency of 
reporting with Xinhua being by far the most consistent followed by China Daily 
and then Global Times and People’s Daily were the least likely to report. Certain 
data analysis results are still pending including linguistic analysis and coding of 
western sources to set for control variables so it is difficult to translate these 
findings into additional certain empirical conclusions at this point but so far it is 
promising.

Figures 5-8: These bar charts represent the frequency of reports from 4 different Chinese news sources on 
84* political unrest events. Source reliability rankings do not change.

Figure 1: People’s Daily Coverage of Events by Country Figure 2: Xinhua Coverage of Events by Country

Figure 3: China Daily Coverage of Events by Country Figure 4: Global Times Coverage of Events by Country

Figures 1-4: The maps display 4 different Chinese news sources’ coverage* of 84** 
political unrest events broken down visually by country. When viewed at this level, Xinhua is 
the most reliable reporter of these events followed by China Daily, Global Times, and lastly 
People’s Daily, with only 5 countries (out of 50 sampled countries) receiving full coverage 

from them.

*Full coverage is defined as 100% of sampled events being reported on, Partial 
Coverage is defined as less than 100% of sampled events being reported on, and No 

Coverage is defined as 0% of events being reported on.
**Out of the 84 events we analyzed, 34 were attempted coups, 19 were coup 

conspiracies/plots and 31 were successful coups.

Preliminary Results

lights than its strategic and economic rivals. 
The full scope of the importance of this 
project, although very promising, is yet to be 
seen, and is pending additional research. 
There were however, limitations and 
additional considerations that should be 
contemplated for any further research. We 
believe that controlling for potentially 
significant variables such as distinction 
between private and publicly owned sources, 
lack of international sources, article type, and 
its specific coverage of events.


